Weten ze bij 112 als je belt waar je dan bent?

En zien ze altijd je nummer?
Word er veel misbruik van de alarmlijn gemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Even een paar citaatjes van ons aller bekende Wikipedia:

- De beller van het nummer 112 op een vast toestel komt automatisch uit bij de 112-centrale van de regio waaruit de beller belt. De centralist van de 112-centrale vraagt welke hulpdienst de beller wil spreken

- Wie met een gsm het nummer 112 belt krijgt verbinding met de 112-centrale van het Korps landelijke politiediensten in Driebergen

- Zowel 112-centrales als de meldkamers beschikken over de mogelijkheid om de gebruikte telefoon te identificeren

Als je technische problemen even uitsluit dan is een vaste telefoon voor dergelijke diensten dus altijd te traceren en daarmee te lokaliseren. Er zijn wel wat haken en ogen aan deze theorie, maar in de praktijk wel.Zie bijvoorbeeld het volgende citaat;

- Opgemerkt moet worden dat 112 bellen via VoIP (internet bellen) beduidend minder betrouwbaar is. Daar is geen eenduidige verklaring voor te geven. Het lastige voor meldkamers is dat, hoewel mensen een "vast" telefoonnummer hebben, de locatie van de beller niet met zekerheid vastgesteld kan worden.

Een GSM kan dus ook geïdentificeerd worden, daarmee weten ze dus met welk toestel je gebeld hebt. Met de juiste software, waarvan ik mag aannemen dat ze die hebben, kunnen ze je in ons zendmastrijke landje dan al gauw lokaliseren tot op enkele tientallen tot honderden meters. Men is echter wel bezig met technieken om de lokalisatie van alle binnenkomende gesprekken preciezer en betrouwbaarder te maken.

Tot slot nog dit citaatje:

- Uit een onderzoek blijkt dat 77% van de binnenkomende gesprekken bij de alarmcentrales vals is.

Dus ja er wordt best wel veel misbruik gemaakt van de mogelijkheid om 112 te bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn de betere antwoorden +1

Andere antwoorden (2)

met een vaste lijn ben je 9 van de 10 keer traceerbaar, maar bel je prive zien ze het ook niet. met je mobiel ben je helemaal nog niet op te sporen. alleen achteraf en dan nog niet eens exact. altijd met een afwijking van ong 500 meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de eerste vraag die ze stellen als je 112 belt. "Welke plaats ?" , nog voor je kan vertellen wat er aan de hand is. En aan het eind van het gesprek willen ze ook je naam en leeftijd weten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ze kunnen denken ik wel zien wat het telefoonnummer is waarmee je gebeld hebt achteraf.
Als het een valse melding geweest zou zijn, wordt het denk ik doorgegeven aan de politie.